onsdag 30 januari 2013

Ett litet ord för 2013

OLW. Nej, inte fredagsmystillbehöret utan ett koncept av scrapparen/designer Ali Edwards som heter "One little word". Det handlar om att välja, eller få sig till skänks via slump, Gud eller annat, ett ord som blir ens fokus för året. Ett ord att fundera kring, som stärker en och ger en inspiration. Både i skapande och i livet i allmänt.
Jag ville gärna haka på detta, och ha ett ord men ville inte forcera fram något. Det skulle vara ett ord som kändes i hjärtat. Igår kväll kom "mitt" lilla ord till mig. Konstigt, udda men ju mer jag tänkte på det desto mer kände jag hur bra det passar och vad mycket jag kan göra av det. Mitt lilla ord är... "lite". Som i "lite roligare", "lite mer kreativt", "lite mer avslappnat", "väga lite mindre" och så vidare. Fattar du? Ett så himla användbart ord, och som sätter fingret på precis det jag behöver fokusera på. Det vill säga - jag behöver inte göra allt så supersvårt, och stort och oöverkomligt. Det räcker med att det blir... lite bättre :- )
Såhär skrev jag på Alis blogg i kommentarerna:

My word also came in a whisper. It's little (or more precisely translated the swedish word "lite" means "a little bit". I love how I can use it for so much - I want to make this year a little bit more...fun, creative, calm (insert adjective here). And I want to get a little more fit, weigh a little less... The bottom line I think for me is that I don't have to take on to much, a little bit is just enough :-) Thanks for the idea and inspiration to do this!
 
Alltså, inget alster att visa idag... jag ska pyssla lite när jag skrivit klart... men du kanske blev inspirerad ändå att välja ett ord till dig själv? Eller så kan du ta mitt :-) Det räcker till fler... lite så...

1 kommentar:

Aja sa...

Du är klok du, och Ali med. Ska mysa fram ett ord för mig som kan bli en guide för ett år. Känns tryggt och småmysigt. Kanske som det känns att vara religiös?